یار مهربان

یار مهربان

مسجد ابولفضل حسن آباد مشیر یزد
یار مهربان

یار مهربان

مسجد ابولفضل حسن آباد مشیر یزد

آقای صدا و سیما! کارخانه کفش تن تاک کجاست؟

 کفش‌های چینی تن تاک چندی قبل به تعداد بسیار زیاد وارد کشور شد؛ واردکننده این کفش‌ها ابتدا تلاش کرد آنها را با قیمت 50 هزار تومان در امیریه به فروش برساند، اما موفق نشد. 



 هنوز چهار ماه از پایان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نگذشته است؛ البته به کمّ و کیف فعالیت های صورت گرفته در سال گذشته و کم کاری هایی که هر یک از مسئولان به نوعی در آن سهیم بودند، کاری نداریم، اما در بیانات مقام معظم رهبری هر دو وجه مصرف تولید ملی یعنی ارتقای کیفیت تولید و کاهش قیمت نهایی از سوی تولیدکنندگان از طرفی و اقبال مردم به سوی تولید داخلی و مصرف هر چه بیشتر این کالاها از سوی دیگر متجلی بود.


این امر تقریباً از سوی تولیدکنندگان نادیده گرفته شد. اگر هم مردم به سخنان مقام معظم رهبری لبیک گفتند، تنها به خاطر علاقه به ایشان، به کالاهایی کم کیفیت و حتی بی کیفیت و همچنین گران تن دادند؛ به طوری که تولیدکنندگان با خیالی آسوده کیفیت محصولات خود را در همان سطح نازل گذشته نگه داشتند، البته اگر نگوییم سطح کیفیت این محصولات را پایین تر آوردند.

 

قطعاً مستحضرید که منظورمان تمامی شرکت هایی که در عرصه تولید فعالیت می کنند، نیست؛ بودند تولیدکنندگانی که به مردم و مصرف کنندگان داخلی احترام گذاشتند و سطح کیفیت محصولاتشان را ارتقا دادند.


اما از همه این بحث ها که بگذریم حداقل کاری که سال گذشته می توانست انجام بگیرد و در سال های بعد نیز ادامه یابد، تبلیغ محصولات داخلی و یادآوری مزیت استفاده از آنها بود؛ یعنی در حوزه سیاست های کلان، فرهنگ سازی رسانه ملی، حداقل خواسته مردم ایران بود.


صدا و سیما در دو مرحله باید فعالیت های خود را شکل می داد؛ اولاً باید نشان می داد مصرف کالاهای خارجی چه مشکلاتی برای اقتصاد ملی ایران دارد، دوماً باید با تبلیغ محصولات داخلی به مصرف ملی مردم ایران کمک می کرد.


اما متأسفانه صدا و سیما، بخصوص در بخش دوم با مشکلاتی اساسی روبرو بود؛ یعنی مردم در تلویزیون تبلیغاتی را مشاهده می کردند که تماماً خارجی بود؛ البته بسیاری از این محصولات در داخل ایران مونتاژ می شدند، اما در نهایت باید آنها را محصولاتی خارجی محسوب کرد.


هنوز سال تولید ملی رخت خود را به درستی برنبسته، در صدا و سیما محصولی تبلیغ شد که تولید داخل نیست، اما به نام محصولی داخلی به مردم قالب می شود. کفش تن تاک با تبلیغات بسیار زیاد توانست به فروش خوبی برسد. جالب است این محصول عجیب که به ادعای همان تبلیغات، سلامتی و تناسب اندام را به ارمغان می آورد، نه تنها مفید فایده نیست، بلکه محصول دست چندم چینی است.


اگر مطالب قبلی «خبرگزاری دانشجو» در همین رابطه را مطالعه نکرده باشید احتمالاً تعجب خواهید کرد، اما این کفش محصولی چینی است که تنها با تغییر نام خود از «پرفکت استپس» به «تن تاک»، سود کلانی نصیب واردکننده آن کرده است.


اصل ماجرا از این قرار است که کفش های تن تاک، کفش هایی چینی هستند که چندی قبل به تعداد بسیار زیاد وارد کشور شدند. واردکننده این کفش ها ابتدا تلاش کرد آن ا را با قیمت 50 هزار تومان در امیریه به فروش برساند، اما موفق نشد، سپس با تبلیغات تلویزیونی موفق شد تمامی کفش های خود را با بیش از سه برابر قیمت یعنی 188 هزار تومان! بفروشد.


اما سؤالی که پیش می آید، این است که آیا صدا و سیما نسبت به محصولاتی که تبلیغ می کند، کوچک ترین تحقیقی می کند؟ طبعاً خود مسئولان صدا و سیما نیز واقف هستند که مردم به واسطه مشاهده هر تبلیغی در این رسانه به آن اعتماد می کنند و آن محصول را واجد حداقل های کیفیت می پندارند. اگر هم به کیفیت خوب این محصولات صرفاً به خاطر تبلیغات رسانه ملی اعتماد نکنند، حداقل گمان می کنند صدا و سیما از ارگان های ذی ربط مثل وزارت بازرگانی و وزارت بهداشت استعلام می کند تا ببیند آیا آن محصول مجوز تولید و توزیع دارد یا نه.


اما به نظر می رسد صدا و سیما از همین حداقل ها نیز چشم پوشی می کند و هر کسی هر تبلیغی به این رسانه ملی! می برد، آن را تبلیغ می کند.


چندی قبل نیز در رسانه ها نسبت به تبلیغات کرم و محصولات حلزون نقد شده بود و در خصوص مضرات آن هشدار داده بودند؛ به این ترتیب رسانه ها با پیگیری های خود متوجه شدند کرم حلزون نیز مجوز وزارت بهداشت را ندارد.


ظاهراً کسب درآمد برای صدا و سیما مهمتر از تولید داخلی و سلامت مردم است که محصولات را بدون کوچکترین تحقیقی تبلیغ می کنند.


آقایان صدا و سیما! تحقیق کنید: کارخانه کفش تن تاک کجاست؟ چرا محصولات داخلی ایران با قیمت هایی ارزان و کیفیتی بسیار مطلوب تر در مغازه ها باقی مانده، اما کفش تن تاک با واسطه تبلیغات شما به راحتی به فروش می رسد؟ بهتر نیست به حداقل وظیفه خود در امر اطلاع رسانی عمل کنید؟

snn.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد